ریزش سنگین برف در افغانستان [fr]

اوایل ماه فبروری سال جاری با برفباری سنگینی که تقریباً تمام ولایات افغانستان را دربرگرفت، رقم خورد. این پدیده جوی که پیام فصل زراعتی نیک و حاصلخیز را با خود حمل می کند، متأسفانه باعث تلفات سنگین انسانی و خسارت مالی هنگفتی گردید.

به تعقیب وقوع برفکوچ های مرگبار اخیر در چندین ولایت افغانستان، دفتر هماهنگی امور بشردوستانهء سازمان ملل متحد (یونوکا) خبر حاکی از مرگ بیش از صد تن و همچنان مجروح شدن تعداد کثیر افراد، تخریب منازل و ناپدید شدن مواشی را بدست نشر سپرد. دسترسی محدود و حتی گاهی ناممکن به ساحات آسیب دیده، کار امداد رسانی و وظیفهء کارکنان کمک های بشردوستانه را دشوار ساخت. نبود تجهیزات مناسب و لازم، جستجوی آنانی را که احتمالاً جان سالم بدر برده اند، نیز به موانع و شکست مواجه کرد.

سفارت فرانسه در افغانستان مراتب تسلیت و همدردی خویش را به اقارب قربانیان اظهار داشته و به سران و مردم نجیب افغانستان از حمایت اش اطمینان می دهد.

JPEG

برفباری وافر و سهمگین، کابل پایتخت کشور را هم متأثر نمود و در شب شنبه ۴ تا یکشنبه ۵ فبروری (۱۶ و ۱۷ دلو ۱۳۹۵) ریزش برف به اندازه ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر شهر را کاملاً جامه سپید پوشانید. نزول درجه حرارت و سرمای منتظره هوا در فصل جاری، آسیب پذیری شکننده ترین خانوارها را می تواند تشدید بخشد. کارکنان و فعالان امور بشر دوستانه را ضرورت اخص بر اینست تا درعرصه بیدار و هوشیار باشند.

JPEG

با وجود اینکه هر سال شرایط اقلیمی سخت و طاقت فرسا موجب تلفات سنگین انسانی در افغانستان می گردد، اما ریزش برف وافر نیز امید فصل زراعتی خوب و نیک را بعد از آب شدن برف ها در بهار نزدیک تا فصل تابستان، زنده ساخته و به ارمغان می آورد. این پدیده طبیعی در مملکتی که در آن بخش زراعت یک ربع تولیدات ناخالص ملی را تشکیل می دهد و سه ربع نفوس مردم اش در مناطق روستایی زیست می کنند، از اهمیت تام و خاص خود برخوردار است.

تاریخ نشر 07/09/2020

قسمت بالایی صفحه